TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

AKKUYU NÜKLEER SANTRALİNİ DE İÇEREN 2. ÇEVRE DÜZENİ PLANI ASKI SÜRECİNDE İTİRAZ BAŞVURUMUZU YAPTIK

AKKUYU NÜKLEER SANTRALİNİ DE İÇEREN 2. ÇEVRE DÜZENİ PLANI ASKI SÜRECİNDE İTİRAZ BAŞVURUMUZU YAPTIK
MERKEZ
07.11.2013

Akkuyu Nükleer Santrali’ni de içine alan Mersin-Karaman Planlama Bölgesi 1/100.000 ölçekli çevre düzeni planının TMMOB tarafından açılan dava sonucu iptali sonrası 07.101.2013 tarihinde askıya çıkarılan Mersin-Adana çevre düzeni planına Odamız, Adana Şube ve Mersin İl Temsilciliğimiz ile birlikte itiraz başvurumuzu bu gün gerçekleştirdik.

Akkuyu Nükleer Santrali‘ni de içine alan Mersin-Karaman Planlama Bölgesi 1/100.000 ölçekli çevre düzeni planının TMMOB tarafından açılan dava sonucu iptali sonrası 07.101.2013 tarihinde askıya çıkarılan  1/ 100000 Mersin-Adana Çevre Düzeni Planına Odamız, Adana Şube ve Mersin İl Temsilciliğimiz ile birlikte TMMOB‘ye bağlı odalarca itiraz başvurumuzu bu gün gerçekleştirdik.

Adana-Mersin Çevre Düzeni Planı ile ilgili daha önceki Planların yürütmesinin durdurulması ve iptali yönünde gerçekleşmiş ve kabul görmüş olan plan kararlar ile ilgili olarak, Bakanlığın belirttiği gibi daha öce ki plan olan Mersin - Karaman , Mersin Adana il sınırlarına ilişkin bir şekli sorun değildir. Kaldı ki bu il sınırlarına ilişkin planlama şekli düzeye indirgenecek bir sorun olarak algılanamaz. Danıştay, çevre düzeni planından beklenen amacı şekli düzeye indirgememiş aksine, temel ilke ve politikaların belirlenmesi gerektiğinin altı çizilmiştir. Danıştay, çevre düzeni planının "vizyonunun, amacının, hedeflerinin, stratejilerinin, ilkelerinin ve politikalarının açıklandığı ve bunlar doğrultusunda belirlenen projeksiyon nüfusa, sektörel yapıya, alan büyüklüğüne, plan kararlarına, plan uygulama araçlarına, kurumsal yapıya ve denetime ilişkin gerekçeli açıklamaların yapıldığı bir plan raporu ve açıklama raporunun bulunmadığı; plan açıklama raporunda belirtilen saptamaların dava konusu çevre düzeni planını farklı kurumların yetki ve sorumlulukları çerçevesinde aldıkları kararların aktarıldığı ve kısıtlı düzenlemelerin yapıldığı, çevre odaklı değil de çevresel etkiler konusunda duyarlılığın saptanmaya çalışıldığı bir plan" biçimine getirildiği anlaşıldığından; mevzuata, şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu yararına uygun olmadığına karar vermiştir. Görüleceği üzere, Bakanlığın şekli eksiklik olarak gördüğü konular yaşamsal konular olup, çevre düzeni planının il sınırlarını değiştirmekle sorunun çözülmeyeceği açıktır.

 

Dolayısı ile Adana- Mersin Çere Düzeni Planı , Mersin gibi kıyı ekosistemi , flora ve faunası açısından farklı peyzaj karakterleri gösteren bir coğrafya ile kıyı iç havzası karakterinde duran Adana ili bölgesel havza planlaması için gerekli peyzaj parametreleri , peyzaj diyagnozları ve analizleri açısından son derece yetersizdir. Avrupa Peyzaj Sözleşmesi genel Hükümleri çerçevesinde planlama tekniği yapılmamıştır.

 

Çevre Düzeni Planı ile igili tüm süreçlerin Mersin Akkuyu Nükleer Enerji santrali yapımı ile ilişkili olduğu makamlarınızca da bilinmektedir. Sürecin nükleer enerji santrali yapımı ile doğrudan ilgisi bulunduğu değerlememiz üzerinden, Mersin Valiliği Çevre İl Müdürlüğü ‘nün 08.10.2013 tarih ve  9546 sayılı  yazıları  ile tarafından 1/ 100000 Adana-Mersin Çevre Düzeni Planı nın askıya çıkarıldığını bildirir yazsında  Çevre "Çevre düzeni planı planlama bölgesi bütününde yapılacak alt ölçekli planlar ve her türlü arazi kullanım kararı için belirleyici ve düzenleyici bir nitelikte üst ölçekli plandır" biçimde olup, bu cümle plan tekniği açısından doğrudur. O halde;  Çevre ve Şehircilik Bakanlığı‘nın kamuoyuna sunmuş olduğu Mersin Akkuyu Nükleer Enerji Santrali‘ne ilişkin ÇED raporu ve dolayısıyla itiraza konu plan yok demektir.   

Peyzaj  ve şehircilik ilkelerine bağlı  planlama esaslarına göre, üst ölçekli planlar yapılmadan alt ölçekli plan ve projelerin yapılamayacağı, hiçbir alt ölçekli planın üst ölçekli plana aykırılık taşıyamayacağı şehircilik ve planlama ilkesinin birincil kriteridir.  Bu gerçek göz ardı edilerek, Danıştay 6. Dairesi‘nin Mersin-Karaman çevre düzeni planını iptal eden kararını şekli bir iptal kararı olarak sunan Bakanlık yazısını anlamak olanaklı değildir. Çünkü, bu şekil eksikliğini gidermek adına önce ÇED Yönetmeliği değiştirilmiş (1 Ekim 2013 tarihli Resmi Gazete‘de yayımlanmıştır), ardından Lisans Yönetmeliği taslağı ve Mersin-Akkuyu Nükleer Enerji Santraline ilişkin ÇED Raporu hazırlanmış ve kamuoyunun bilgisine sunulmuştur. Daha sonra da Mersin-Adana 1/100.000 ölçekli çevre düzeni planı askıya çıkarılmıştır. Dolayısı ile şu an askıda bulunan Mesin -Adana Çevre Düzeni Planı ile ilgili bir çok veri göz önünde bulundurulmalıdır.

 

 

Okunma Sayısı: 508