TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

ANKARA HAFTAYA AĞAÇ KESİM SESLERİ İLE UYANDI

ANKARA HAFTAYA AĞAÇ KESİM SESLERİ İLE UYANDI
MERKEZ
22.07.2013

Cumartesi günü Seğmenler Parkı ile bütünleşik çalışan ve vadi ekosistemi içerisinde yer alan TBMM Başkanlık konutu için yeniden müdahale ve Pazar günü Yunus Emre Meydanındaki ağaçların Ankara ulaşım planı ile örtüşmediği savları ile bilimsel olarak reddi için açılan dava sürecine rağmen yine bir hukuksuzluk göstergesi olarak yarım asıra yakın yaşlardaki onlarca ağacın teleferik projesine kurban edilişini izledik.

ANKARA HAFTAYA AĞAÇ KESİM SESLERİ İLE UYANDI

 

Cumartesi günü Seğmenler Parkı ile bütünleşik çalışan ve  vadi  ekosistemi içerisinde  yer alan TBMM Başkanlık konutu için yeniden müdahale ve Pazar günü Yunus Emre Meydanındaki ağaçların Ankara ulaşım planı ile örtüşmediği savları ile bilimsel olarak reddi için açılan dava sürecine rağmen yine bir hukuksuzluk göstergesi olarak yarım asıra yakın yaşlardaki onlarca ağacın teleferik projesine kurban edilişini izledik.


 
HALKA YALAN SÖYLEMEK SUÇTUR

 

Canlı yaşamın en önemli değerlerinden olan AĞAÇLARA belediyenin sarf malzemesi zihniyeti ile bakmak ve onları yok etmekten hiç bir şekilde tereddüt etmeyen ve son 20 yıldır aynı yönetim anlayışı ağaçların naklinden  ziyade sökerek almaktan hiç imtina etmediler. Her zaman olduğu gibi bu gün de aynı şeyi söylediler  "ağaçlar nakledildi"

 


Belediyenin onlarca ağaç söküm aracı olduğunu ve ağaçların nasıl nakledilebileceğine ilişkin tüm teknik altyapıya sahip peyzaj mimarları bilirler, şartlar ne olursa olsun ağaçların teknik olarak nakli mümkündür. Peki bu kadar teknik altyapı ile ilgili makine parkına sahip olması ile övünen belediye , YUNUS EMRE MEYDANI‘ndaki yaşları 30-35 arasında değişen karaçamları neden nakletmemiş, kamyonların arkasına çöp malzemesi niteliğinde sökümler gerçekleştirerek yok etmiştir.

 
 
Sadece fotoğraflarına baktığınızda bile YUNUS EMRE MEYDANINDAN sökülen ağaçların yaşama şansının  asla olamayacağını görüyorsunuz.

 

Yunus Emre Meydanında, Yenimahalle  - Şentepe hattı 2.  teleferik istasyon durağı olacağı  kurgusu nedeni ile  30 -35 yaşındaki  ağaçlarımızı hiç tereddüt etmeden ölümüne neden oldular, bunun adı VANDALİZM değil midir?


 
Ağaç nakil araçları yerine kepçelerle yapılmış müdahaleler sonrasında   bu ağaçların nakledildiğini kim söyleyebilir,  kamu vicdanı karşısında kim durabilir?


 
YİNE AĞAÇLARIMIZ  - YİNE TOMALAR VE ÇEVİK KUVVET
 
Belediyelerin asli görevi halkın yararına , yaşam alanlarımız olan toprak hava ve suya en az zarar veren planlar üreterek yerleşim ve yaşamı organize etmek ,sağlıklı yaşam alanları üretmektir. 


 
Peki neden son yıllarda eğer belediyelerin bir yatırım ve projeleri  varsa orada kolluk güçleri vardır. bu gün Ankara Yenimahalle de yaşananlar ile Taksim Gezi de yaşananlara bakıldığında resimler arasında hiç bir fark görülmemektedir.

 

Ağaçlar sökülüyor, nedenini halk bilmiyor, belediye ise çalışma alanına Çevik Kuvvet ve TOMA lar  ile  geliyor.


 
Halkı yararına hizmet etmek üzere seçilen ve güvenilen yerel yöneticiler ve yetkililere sesleniyoruz;

Neden halka hizmet ettiğinizi iddia ettiğiniz proje ve yatırımlarınıza başlarken polis desteğine neden ihtiyaç duyuyorsunuz? Eğer çekinceniz  halkın tepkisi ise o zaman halkın istemediği bir yatırımı neden yapıyorsunuz?


 
Yenimahalle Belediyesi Başkanlığı‘na soruyoruz. YUNUS EMRE MEYDANIN daki ağaç söküm çalışmasına neden müdahale etmediniz, ağaçların yok edilmesine nasıl ortak oldunuz? Yenimahalle sınırları içerisinde yapılan teleferik hattı planının 1/ 1000‘lik paftaları Yenimahalle Belediye Meclisi‘nin görüşlerine sunulmuş muydu ve sizler onayladınız mı?


 
TELEFERİK HATTI PLANLARI YARGI SÜRECİNDEDİR

Geçtiğimiz hafta (çarşamba gnü)söz konusu teleferik planlarının 1/ 5000 ve 1/ 1000 ik planlarının iptali yönünde açılmış olan dava sürecinin bilirkişi heyetin keşfi yapıldı.

 


Plan iptalleri ile ilgili bilimsel ve teknik itirazların ana başlığını;

· Ulaşım Ana Planına dayanmadığı,

· Projelerin hiç biri için ulaşım ihtiyacını ve talebini belirleyen bir Ulaşım Etüdü‘nün      yapılmadığı,

· Tür seçiminin doğruluğunu ispatlayan bir Teknik Fizibilite ve Finansal ve ekonomik açılardan yatırımın doğruluğunu ve yatırımın geri dönüşü olduğunu ortaya koyan Ekonomik ve Mali Fizibilite Etütlerinin yapılmadığı,

· Bu teleferik hatları için risk analizi, çevresel etki değerlendirme etüdü gibi araştırmaların ve  Güzergah ve durakların etüt edilip projelendirilmeden yapıldığı gerekçeleri

Oluşturmakta idi.

 

YARGININ VERECEĞİ KARAR NEDEN BEKLENMEMEKTEDİR?

TMMOB Peyzaj Mimarları Odası olarak,  1/ 5000 ve 1/ 1000 lik plan ve notlarının bilimsel / teknik ve ekonomik fizibilitelerin yetersiz olduğu tespitleri üzerinden olası büyük bir kamu israfının önlenebilmesi için yargıya müracaat eden TMMOB bileşenlerinin itiraz nedenlerinin değerlendirileceği dava süreci ile Ankara Büyükşehir Belediyesi‘nin uygulamaları sürecini  takip etmekte idik.

 

Hem teknik hem de ekonomik fizibiliteler anlamında plansız ve alelacele alınmış kararlar dizini olduğu aşikar olan ve hatta Ankara Büyükşehir Belediyesinin " "teleferik imalatlarının %90 nını yurt dışında yaptırdıkları " beyanının  bile "kamusal anlamda bilim insanlarının değerlendirmeleri alınmaksızın imalata girilmiş olması ve kamusal israfa neden olacak bu "yangından mal kaçırma" girişiminden duyulan endişe  paylaşılmışken , yargı süreci beklenmeksizin bu gün, Yenimahalle Şentepe teleferik hattının 2. durağı olması gerekçesi ile Yunus Emre Meydanında gerçekleştirilen ağaç katliamı anlaşılabilir değildir.

 

BİLİRKİŞİ HEYETİ nin bile keşif günü, EGO yetkililerinin açıklamaları karşısında özellikle istasyon (durak) yerleri için yapılan açıklamaları "subjektif veriler sunduklarını, kendilerine alan verileri-analizleri-plan raporları ve sayısallaştırılmış etütlerinin teslim edilmesi" gerekliliğini ifade ediyor olmasından  anlaşılan, belediyece yapılmış planların yeterli bilimsel ve teknik bir altyapıya oturmadığının göstergesi değil midir?

 

Yeterli teknik ve ekonomik  fizibilitesi olmadan ve Ulaşım planları ile örtüşmeyen ve kamuoyunda tartışılmayan bu projeyi, ulaşım planı ve kentsel ekonomiye katkısı olduğu iddia edilmemeli, öncelikle bilirkişi heyetinin vereceği raporun kamu yararı adına olacağına herkesin inanması ve güvenmesi gerekmektedir.


 
Daha geçtiğimiz hafta alan keşifleri yapılmış ve bilim insanlarının değerlendirmesi süreleri beklenmeden bu yangından mal kaçırma operasyonun, kentlerimize bu kadar ağır müdahalelerin yapılmasının kamu vicdanını rahatlatıcı bir açıklaması olabilir mi?

 

YENİMAHALLE - ÇANKAYA VE ALTINDAĞ BELEDİYE BAŞKANLARI VE MECLİSLERİ NE DÜŞÜNMEKTEDİR?


 
Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından  3 teleferik hatı planlamış;
1- Yenimahalle - Şentepe,
2- Kızılay - Dikmen.
3- Siteler-Karapürçek

 

Bu gün 30 -35 yaş aralığında 35 adet ağacın katledilişi ile gündeme gelen Yenimahalle - Şentepe Teleferik hattı planları üzerine konu ile ilgili;

 

Ankara Büyükşehir Belediye Meclisinin 09.08.2012 gün ve 1256 sayılı kararı ile onaylanan, "Şentepe Yenimahalle Teleferik Hattına ilişkin 1/5000 ve 1/1000 ölçekli İmar Planları ile ilgili olarak;

 

Ankara Büyükşehir Belediyesi Meclisinin 13.02.2012 tarih ve 172 sayılı kararı gereğince; yapımı düşünülen Teleferik Hatları Şentepe-Yenimahalle etabı ile ilgili olarak, genel güzergâh çalışması ve istasyon yer tespit çalışmaları tamamlanarak EGO Genel Müdürlüğü, Raylı Sistemler Daire Başkanlığı‘nın 04.05.2012 tarih 11300/22988 sayılı yazısıyla imar planlarına işlenmek üzere İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığına sunulduğu,

 

EGO Genel Müdürlüğü, Raylı Sistemler Daire Başkanlığı tarafından onaylanan projeye göre planlanan Teleferik Hattı; Pazar Caddesi, Ragıp Tüzün Caddesi, Suadiye Caddesi, Televizyon Caddesi, Piri Caddesi, Seval Caddesi ve Değirmen Dere Caddeleri üzerinden geçmekte olup güzergâh üzerinde, yaklaşık 1000 m2 lik alanlarda 5 adet istasyonu bulunduğu,


 
Teleferik Hattının onaylanması halinde "Teleferik hattının geçtiği güzergahta bulunan Hmax=Serbest koşullu parsellerin imar planlarındaki Hmax‘a ilişkin hükümlerinin iptal edilerek, bu parsellerde ilçe belediyesindeki imar durumu, proje onayı vb. işlemleri esnasında teleferik hattının teknik ihtiyaçları, güvenliği ve özellikleri doğrultusunda EGO Genel Müdürlüğü Raylı Sistemler Dairesi Başkanlığından alınacak görüşe göre Hmax‘a ilçe belediyesince karar verilecektir." şeklinde plan notu eklenmesinin uygun olacağı görüş ve kanaatine varıldığı,

 

hususları tespit edilmiş ve yine ulaşım ihtisaslı meslek erbapları yapılan teleferik planlarının ulaşım planları ile uyumsuz olduğunu aşağıdaki şekli ile tespir etmişlerdir; 

 

Direkler arasında gerilmiş çelik kablolar üzerinde hareket eden ve insan ya da yük taşıyan kabinlerin kullanıldığı bir ulaşım/ taşıma aracı olan teleferiğin temel kullanım amacı, karayolu ulaşımının erişemediği veya yol yapımının çok pahalı olduğu yüksek eğimli noktalara ulaşılmasını sağlamaktır. Bu nedenle teleferik kullanımı dünyada genel olarak;

 

· dağ turizmi bölgelerinde,

 

· kayakçıların yüksek noktalara çıkışı için,

 

· bir nehir ve vadinin karayolu ile geçilmesi amacıyla köprü yapılması mümkün olmadığı veya pahalı olduğu durumlarda,

 

· yolculuğun yüksekten seyir amacı taşıması durumunda  kullanılmaktadır.

 

Bazı özel koşulların bulunması durumunda kent içi ulaşımda teleferik kullanımının teknik ve ekonomik olarak değerlendirilmesi gerekir. Teleferik kent içi ulaşımda aşağıdaki koşulların hepsi birlikte varsa bir ulaşım alternatifi olarak değerlendirilmelidir;

 

· iki nokta arasında büyük kot farkı varsa,

· iki nokta arasında karayolu ulaşımı için yol bağlantısı yoksa veya inşası çok yüksek maliyete ulaşıyorsa,

· iki nokta arasında toplu ulaşım talebi varsa ve başka bir toplu taşıma olanağı yoksa veya çok pahalı ise,

 

Teleferiğin kent içi ulaşımda bir ulaşım alternatifi olarak düşünülmesi için öncelikle ayrıntılı bir ulaşım etüdü yapılarak talep tahminleri ortaya konmalı, teleferiği diğer alternatiflerle birlikte değerlendiren bir teknik, ekonomik ve mali yapılabilirlik etüdü sonucunda teleferiğin yapımına karar verilmelidir. Bu etütlerde ayrıca teleferikle ortaya çıkan olası riskler değerlendirilmeli ve önlenmesi için gerekli önlemler maliyetleri ile ortaya konulmalı, çevreye olumsuz etkilerin azaltılması için alınacak maliyetlere eklenmelidir.

 

Buna ek olarak; Ankara‘da kullanılması öngörülen teleferik teknolojisinin 10 kişilik kabinleri olacağı ve kapasitesinin saatte 2400 kişi olduğu basına yansımıştır. Ayrıntısı açıklanmamakla birlikte bu kapasite hattın bir saatte iki yönde taşıyacağı yolcu sayısı olduğu tahmin edilerek bir yöndeki kapasitenin 1200 yolcu düzeyinde olması muhtemeldir.

 

Kapasitenin saatte 2400 veya 1200 yolcu olması sonuç olarak önemli bir değişiklik getirmemekte olup bu kapasite, kent içinde minibüslerle taşınan yolculardan daha düşük bir kapasitedir. Dolayısıyla önerilen bir teleferik hattı yapılmasıyla sadece bir taksi-dolmuş hattı açılmasına benzer bir kapasite sağlanabilmektedir. Önerilen teleferik hattı ile 1200 veya 2400 yolcu taşınırken otobüslerle 6000, otobüs yolu ile 10-12 bin, metrobüs ile 12-45 bin, Ankaray gibi hafif raylı sistemlerle 25-30 bin ve metro ile 60-70 bin yolcu bir saatte bir yönde taşınabilmektedir.

 

Buradan da anlaşıldığı üzere söz konusu teleferik yatırımları ile çok önemsiz, küçük taşıma kapasitesi yaratılmaktadır. Teleferik yapılması önerilen alanlarda bir minibüs ya da otobüs hattı açılması bile çok daha yüksek kapasite sağlayacaktır.

 

Onaylanan Şentepe-Yenimahalle Teleferik Hattın 1/5000 Nazım İmar Planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı değişiklikleri şu an yürürlükte bulunan Ankara Büyükşehir Belediyesi‘nin Ulaşım Planlama Birimi‘nce hazırlanan ve Ankara Ulaşım ve Koordinasyon Merkezi‘nin (UKOME) 10.03.1994 tarih ve 94/3 sayılı kararı ile onaylanan Ankara Ulaşım Planı içerisinde bulunmamaktadır. Ulaşım Ana Planı‘nın imar planı değişikliklerinde belirtilen güzergah dahilinde teleferik hattı önerisi bulunmamakta olup; dava konusu teleferik hattı, şu an yürürlükte olan Ulaşım Planına aykırıdır.

 

Hem, Metro ve hafif raylı sistem gibi toplu ve ekonomik taşıma sistemini yılan hikayesine döndüren hen de şu an yürülükte olan ulaşım planına aykırı bir proje üreterek Ankara‘nın fiziki geleceği ile geriye dönüşü büyük maliyetlere yok açan teleferik projesini inatla uygulamaya alan Ankara Büyükşehir Belediyesi bir  kent suçu daha işlemiyor mudur?

 

Şentepe-Yenimahalle Teleferik hattı ile 1000 metrekarelik taban alanına sahip 5 durak noktası düşünüldüğünde hem yaya hem de oto trafiğini aksatacağı, zaten yoğun taşıt trafiğinin yaşandığı söz konusu caddeler üzerinde trafiği daha da yoğunlaştıracağı açıktır.

 

Teleferiğin kent içinde kullanımının temel şartı, erişilecek yerde başka hiçbir ulaşım olanağının olmaması ve sunulan kapasiteye uygun yolculuk talebinin bulunmasıdır. Ankara‘da teleferik yapımının önerildiği tüm alanlara halen otobüs ve minibüslerle toplu ulaşım hizmeti bulunmakta, motorlu taşıtların kullanabildiği yollar hizmet vermektedir. Teleferik yapımının önerildiği yerlere halen erişim olanağı bulunduğundan teleferik gibi çok pahalı ve düşük kapasiteli bir yatırım bu alanlar için gerekli değildir, bir çözüm değildir, demektedirler.


Tüm bu bilimsel ve teknik açıklamalar ışığında, bu gün ağaç söküm alanı Büyükşehir Beldiyesi sorumlulukları içerisinde yer almasına rağmen, Yenimahalle Belediye Başkanlığı ve Meclisi kendi bölge insanının kamusal mülkiyeti olan alanlar için planlanan Teleferik Planlarını incelemiş ve özellikle Şentepe‘de verilen yüksek yapı ruhsatlarının yanı sıra konutların sıklığı, yapı yoğunluğu  teleferik hatlarının teknik altyapısı  entegre olup olmadığı konularında  incelemeleri yapılmış mıdır?

 

Yenimahalle Belediye Başkanlığına göre de teleferik,  Şentepe için  sağlıklı ve ekonomik bir ulaşım aracı mıdır?

 

Ankara Büyükşehir Beldiyesi‘ne soruyoruz: Yukarıda açıklanan tüm plan yapım hukuksuzluğu bir tarafa, Yunus Emre Meydanındaki  yarım asıra yakın yaştaki ağaçları,  sabaha karşı çevik kuvvetler ve TOMA‘ lar eşliğinde halkın sizlere emanet ettiği doğal varlıklarına -ağaçlarına- sarf malzemesi imiş gibi sökülüp çöp kamyonlarına atılması hakkını kimden alıyprsunuz?  Bu seferde  " ben yaptım oldu" mu diyeceksiniz?
 

Okunma Sayısı: 1025
Fotoğraf Galerisi