TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

ANKARA YUNUS EMRE MEYDANINDA FORUMDAYIZ

ANKARA YUNUS EMRE MEYDANINDA FORUMDAYIZ
MERKEZ
23.07.2013

Teleferik Hatları Şentepe-Yenimahalle etabı ile ilgili olarak, genel güzergâh çalışması ve istasyon yer tespit çalışmaları tamamlanarak EGO Genel Müdürlüğü, Raylı Sistemler Daire Başkanlığı‘nın 04.05.2012 tarih 11300/22988 sayılı yazısıyla imar planlarına işlenmek üzere İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığına sunulduğu ve kentsel ulaşım hatları içerisinde teknik ve ekonomik anlamda bu güne kadar kentsel ulaşım sitemi içerisinde bir örneği daha olmayan inşaat ve şantiye çalışmalarına başlanıldı.

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı  13.02.2012 tarih ve 172 sayılı  Meclis kararı gereğince; yapımı düşünülen Teleferik Hatları Şentepe-Yenimahalle etabı ile ilgili olarak, genel güzergâh çalışması ve istasyon yer tespit çalışmaları tamamlanarak EGO Genel Müdürlüğü, Raylı Sistemler Daire Başkanlığı‘nın 04.05.2012 tarih 11300/22988 sayılı yazısıyla imar planlarına işlenmek üzere İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığına sunulduğu ve kentsel ulaşım hatları içerisinde teknik ve ekonomik anlamda bu güne kadar kentsel ulaşım sitemi içerisinde  bir örneği daha olmayan inşaat ve şantiye çalışmalarına başlanıldı.

 

Yenimahalle - Şentepe  Teleferik hattı 2. Durak yeri olarak planlanan ve planda Ragıp Tüüzn cad. olarak tanımlanmış 2. Durak yeri aslında imar  planı üzerinde Yenimahalle AKIN Caddesi ile KORDON BOYU Caddesinin kesişim noktasında olup,  Ragıp Tüzün Caddesi nin bittiği yerde konumlanmaktadır.

 


Yenimahalle ilçesinin çekirdek bölgesi olarak tariflenen ve Yenimahalle‘nin ilk yerleşim parsellerinin periferisinde ( çevreleyen kuşak) yer alıyor olması sebebi ile  sebebi ile de önemli bir kavşak olan Yunus Emre Kavşağı aslında imar planlarında bir ulaşım hattı öğesi olarak KAVŞAK olarak tanımlanmasının yanı sıra çekirdek Yenimahalle için bir MEYDAN karakteri taşımakta dolayısı ile  vazgeçilemez  bir kentsel açık alan, taşıt ve yaya sirkülasyonunu ancak bu hali ile absorbe edebilecek, üzerinde taşıdığı ve bu gün 37 adet 40 yaşında ağaçlarının katledilmemiş hali ile de her türlü hava kirliliği absorbe edebilme kabiliyetinde olup, Yenimahalle semti için organik fiziki dokularından biridir.

 


Yunus Emre Kavşağı / Meydanı için bilimsel ve teknik anlamda ifade edilebilecek en sade ifade Semtimizde kalan yegane ORGANİK ALANLARIMIZDAN biri olmuştur. Organik beslenmenin canlı yaşamındaki yeri ile ilgili bilim insanlarının halkımıza yaptığı uyarılar düşünüldüğünde , yaşam ve yerleşim alanlarımız olan kentlerimizde de Yunus Emre Meydanı üzerinden tarifleyebileceğimiz ORGANİK ALANLARIMIZIN da canlı yaşamı üzerindeki etkilerinin yadsınamayacağını düşünmekteyiz. Teleferik yapımı ile birlite gelecek olan elektromanyetik dalga yayılımları ve halk sağlığı açısından yaratacağı olumsuz etkilerin de yaşanacağı düşünüldüğnde 12 metrelik yollarla birbirine bağlanan ve konutların arasından yaya dolaşımının ve telleferik ana hat taşıyıcı ayaklarının yaratacağı yoğunluk baskısını göz ardı edenlere bir kez daha seslenildi.


Yunus Emre Meydanı Yenimahalle İlçesinin Yenimahalle çekirdek merkezi içerisinde kalmış en geniş alan olması, fiziki yükseklik ve hakim rüzgarları içinde barındırması sebebi ile canlı yaşamını tehdit eden bir girdi olan hava kirliliği ile mücadele edilecek, halk ve dolayısı ile kentlerin sağlıklı yaşamı için önemli bir EKOLOJİK EŞİK olarak kalmasının sağlanması gerekmektedir.


Nedeni ise,  Yunus Emre Meydanının ilçe fiziki yapısı içerisinde topografyasından kaynaklı semtin en yüksek noktalarından biri olması nedeni taşıdğı coğrafik özellik ile iklime /klimaya olan olumlu katkıları nedeni ile ekolojik eşiklerden biri olma özelliğini taşımaktadır.

 


Sahip olduğu konumu, eşyükseltileri ve döngel kabiliyeti nedeni ile önemli bir hava ve rüzgar koridorudur. Topografyasındaki yükseklik ve Kavşağa bağlanan 6 ayrı ada/parsel zincirinin / 4 bağlantıda 12 metre, 2 bağlantıda 6 metre genişlikteki yol ağlarının kesiştiği bir fiziki konuma sahip olması nedeni ile olası tüm hava kirliliklerini absorbe edip , rüzgara hakim bir yükseklik olması nedeni ile tüm hava koridorlarını her yönden alabilme özelliği sebebi ile de kirli havayı sirküle edebilen yegane varlık sahibidir.

 


1990 yıllarda  Ankara ili genelinde hava kirliliğine neden olan ithal kömür kullanımlarının teşvik edildiği dönemlerde halk ve canlı yaşamını tehdit eden boyutlara ulaşıldığı ve hava kirliliğinin son derece yüksek olduğu zamanlar yaşanmış ve  tarihe geçmiştir. Bu halk ve canlı sağlığını yine yanlış ve yanlı politikalrı izleyenlerden kaynaklı oluşan sağlığı tehdirt eden günlerde her zaman olduğu gibi yaşadığımız kentlerimizin coğrafyasıda bulunan fiziki varlıklar (vadiler-yükseklikler- teperler- hava ve rüzgar koridorları, bitki varlığı vb. ) devreye girer ve canlı yaşamını tehdir eden tüm olumsuz etmenleri devren çıkarmaya çalışırlar. Bu gün;  bir teleferik uğruna hem de kentsel ulaşımda  için en önemsiz, ekonomik olarak yüksek, halkın kullanımına değil fantastik kent yöneticilerinin ranta ve popülizme yönelik hırslarına terk edilmiş , ağaçları  yok edilerek ve istasyon binası gibi fiziki konumuma çok ağır baskılar oluşturarak yok etmeye inat ettikleri kentsel Yunus Emre Meydanının da olduğu gibi. Yunus Emre Meydanının doğasından kaynaklı topografik yükseklik,  rüzgar koridorlarının bir çok yönünü içinde barındırması sebebi ile hava kirliliğinin yaşandığı dönemlerde,  semtinin kirli havasının sirküle edilerek temizlenmesinde önemli bir değeri ve yeri olmuştur. 

 

 
Bu güne kadar üzerinde taşıdığı bitkisel dokusu ile hakim rüzgarların sirküle edemediği kirlilik partiküllerini yaprakları ile tutarak ikincil önemde kirlilik ile mücadele etmesi ile ekosisteme sahip olduğu ağaçlarının hacmi oranında katkı sunan ağaçları katledilerek bir lokal ekosistem zinciri kırılmış ve yok edilmiş, kendi içinde yaban yaşamını da barındırarak (semt halkının güvercin -kuş ve sokak hayvanlarının beslendiği yer olarak ta)  toplumsal hafızamızda yeri olan Meydan biyolojik yaşam döngüsünü oluşturmuş ve semt halkının kullanımında başka bir değer daha oluşturmuştur.

 

 

Okunma Sayısı: 482
Fotoğraf Galerisi