TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ (AKM) ALANLARINA SAHİP ÇIKIYORUZ

MERKEZ
30.07.2008

Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 18.05.2007 tarih ve 2366 sayılı kararı ile uygun bulunan 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı değişikliklerinin İPTALİNE VE YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASINI talep edilen davaya müdahil olduk.

ATATÜRK KÜLTÜR MERKEZİ (AKM) ALANLARINA SAHİP ÇIKIYORUZ...

Atatürk‘ün Doğumunun 100. Yılının Kutlanması ve Atatürk Kültür Merkezi Kurulması Hakkında Kanun ile sınırları belirlenen Atatürk Kültür Merkezi (AKM) alanları üzerinde son yıllarda oynanan oyunlara hayır demek, kent mirasına, tarihi, kültürel ve doğal değerlerimizin talanına hayır demek üzere; TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi ile TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi yanında katılarak, AKM alanları, parselasyon planının dayanağı olan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından 11.12.2006 tarih ve 060113245 plan numarası ile onaylanan, Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 18.05.2007 tarih ve 2366 sayılı kararı ile uygun bulunan 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı değişikliklerinin İPTALİNE VE YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASINI talep edilen davaya müdahil olduk.

AKM Alanının sınırları Kanununun 3. maddesi uyarınca belirlenmiş olup, bu sınırlar Atatürk Kültür Merkezi Alanı, doğusu ATATÜRK Bulvarı, batısı İskitler Caddesi (Konya yolu), kuzeyi İstiklal ve İstanbul Caddeleri (Birinci ve İkinci T.B.M.M binaları, Sayıştay Binası, Ulus ATATÜRK Heykeli ve Ankara Palas Binası dahil), güneyi Hipodrom Caddesi ve Talat Paşa Bulvarı ile çevreli ve İmar ve İskan Bakanlığı‘nın 3 Ocak 1973 tarih ve 7610-43 sayılı onayı ile belirlenen (Adalet Sarayına tahsis edilmiş olan kısım hariç) olarak belirlenmiştir.

Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, AltındaBelediye Başkanlığı tarafından  Ankara Adliye Sarayı‘nın bulunduğu  parselin bir kısmı için yapılan ve 10.07.2007 tarih 26578 sayılı Resmi Gazete ilanı ile askıya çıkarılan parselasyon planının dayanağı olan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından 11.12.2006 tarih ve 060113245 plan numarası ile onaylanan, Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 18.05.2007 tarih ve 2366 sayılı kararı ile uygun bulunan 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı değişikliğinin iptali ve yürütmesinin durdurulması istemli olarak Mimarlar Odası Ankara Şube ve Şehir Plancıları Odası Ankara Şube‘nin açmış olduğu davaya müdahil olduk.

Adalet Bakanlığı, 2302 sayılı "Atatürk‘ün doğumunun 100‘ncü yılının Kutlanması ve Atatürk Kültür Merkezi Kurulması Hakkında Kanun" ile tanımlanan Atatürk Kültür Merkezi Alanının bir kısmını kullanarak Ankara Adliye Binasına ek yapılmasını sağlamak üzere iki buçuk yıl öncesinden başlayarak 1/5000 ve 1/1000 ölçekli plan değişiklikleri için yoğun bir uğraş içerisine girmiş, ilk aşamada Ankara Büyükşehir Belediyesi 1/5000 ölçekli nazım plan değişikliğini onaylayarak Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kuruluna göndermiş, kurul 11.09.2006 tarih 1751 sayılı kararı ile AKM alanında plan yapma yetkisinin Bayındırlık ve İskân Bakanlığında olduğunu bildirmiş ve arsa tahsisinin de yapılması gerektiğini belirterek plan değişikliğinin yeniden yapılması sürecini başlatmıştır.

Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 18.05.2007 tarih 2366 sayılı kararından, 1/5000 ölçekli nazım plan değişikliği ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğinin Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından onaylandığı, Koruma Bölge Kurulunun da uygunluğunu onayladığı anlaşılmaktadır.

2450 sayılı kanunla değişik 2302 Sayılı "Atatürk‘ün doğumunun 100‘ncü yılının Kutlanması ve Atatürk Kültür Merkezi Kurulması Hakkında Kanun" hükümlerine aykırıdır. Öyle ki, dava konusu edilen parselasyon planı ve imar planı değişiklikleri ile, 2450 sayılı kanunla değişik 2302 sayılı Kanun"da sınırları belirlenen AKM alanlarının sınırı değiştirilmektedir. Kanunla belirlenmiş bu sınırlar ancak kanunla değiştirilebilir. Bu sınırlarda ki değişiklikler, İmar planı değişikliğiyle gerçekleştirilemez.

Dava konusu imar planı Milli Komite‘nin 11 Temmuz 2005 tarihli 18.toplantısında alınan 2 no.lu karara aykırıdır. Öyle ki, Milli Komite‘nin 11 Temmuz 2005 tarihli 18. toplantısının 2 no.lu kararında "Milli Komite‘nin 17. toplantısının 5. kararı gereğince, Adliye Sarayının yanına ek bina yapılması önerisinin Adalet Bakanlığı ile Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığının ortak çalışması sonucunda Adalet Bakanlığına ait olan (Eski Devlet Güvenlik Mahkemesi önü) açık otopark alanında hazırlanacak bina vaziyet planın görüşülmesi sonucunda, Ankara Ek Adalet Sarayı Yerleşim Planının yapılanma projesinin mevcut Adliye Sarayı ve alandaki diğer binalarla her açıdan uyumlu olduğu kabul edilecek bir biçimde üretilerek Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile Ankara Büyükşehir Belediyesinin onayından geçmek şartıyla uygulamaya geçilmesine" karar verilmiştir. Oysa Adalet Bakanlığı‘nın ek binasının konumlanacağı alan belirlenmiş olmasına rağmen, hazırlanan imar planı değişikliği, Milli Komite kararına aykırı olarak, bu kararda tanımlanan alanın dışında kalan bir alanda, AKM 4. Bölge‘nin alanından 25.367m2‘lik kısmını işgal edilerek mevcut Ankara Adliyesi‘nin parseli ile birleştirilmiş ve Adliye‘nin sınırı demiryolu hattına kadar büyütüldüğü anlaşılmaktadır. Böylelikle, Milli Komite‘nin kararı dikkate alınmamış ve AKM alanlarının sınırları bu karara aykırı şekilde değiştirilmiştir.

     Peyzaj Mimarları, mesleklerinin öğretisi olan koruyarak-kullanmak ile taşıdığı kamusal ve toplumsal sorumlulukları olan yaşadığı toprakların doğal, kültürel tüm değerlerine sahip çıkmak ilkesini ve meşalesini hiçbir zaman elinden bırakmayacak, kamu topraklarından başka bir çalışma ve hizmet alanı olmayan meslek disiplinin gereklerini yerine getirecektir.

Okunma Sayısı: 1476