MADEN YASASI'NA KISMİ İPTAL; GEREKÇE: ÇED'SİZ MADENCİLİK FAALİYETİ OLMAZ
5177 Sayılı Yasa ile değiştirilen Maden Yasası‘nın 7.maddesinin birinci fıkrasını, sekizinci fıkrasını ve 10.maddesinin altıncı fıkrasını Anayasa‘ya aykırı buldu ve iptal etti. Yasanın 7. maddesinin sekizinci fıkrasının yürürlüğünü durdurdu, iptal edilen diğer maddelere ilişkin yürürlüğü durdurma istemini reddetti
ANAYASA MAHKEMESİ DÖRTBUÇUK YILLIK DAVAYI SONUÇLANDIRDI;
VE KARAR ÇIKTI...MADEN YASASI İPTAL EDİLDİ..
GEREKÇE: ÇEVRE YASASI ÇED İSTEMİYOR!
Anayasa Mahkemesi "Her yerde madencilik yapılamaz, arama faaliyetleri ÇED‘siz olmaz, kirleticilere süre tanınamaz"
Anayasa Mahkemesi resmi web sayfasından verilen bilgiye göre;
· 5177 Sayılı Yasa ile değiştirilen Maden Yasası‘nın 7.maddesinin birinci fıkrasını, sekizinci fıkrasını ve 10.maddesinin altıncı fıkrasını Anayasa‘ya aykırı buldu ve iptal etti. Yasanın 7. maddesinin sekizinci fıkrasının yürürlüğünü durdurdu, iptal edilen diğer maddelere ilişkin yürürlüğü durdurma istemini reddetti ve kararın resmi gazetede yayımlanmasından başlamak üzere bir yıl sonra yürürlüğe girmesine karar verdi.
· 5491 Sayılı Yasa ile değiştirilen Çevre Yasası‘nın 10. maddesinin üçüncü fıkrasını, 12. maddesinin birinci fıkrasının ikinci tümcesinde yer alan " ... veya Bakanlıkça uygun görülen diğer kurum ve kuruluşlara ..." ibaresini ve geçici 2.maddesinin birinci fıkrasını Anayasaya aykırı bularak iptal etti.
İptal edilen 10. maddenin üçüncü fıkrası ile geçici 2.maddesinin birinci fıkrasına ilişkin iptal hükmünün kararın Resmi Gazetede yayımlanmasından başlamak üzere bir yıl sonra yürürlüğe girmesine karar verdi.
ANAYASA MAHKEMESİ KARARININ ANLAMI NEDİR?
Maden Yasasının 7.maddesinin 1.fıkrasının iptal edilmesi; Yasa, madencilik sektörüne; Anayasa ve uluslararası çevre sözleşmelerine aykırı olarak dilediği yerde dilediği şekilde maden işletme olanağı sağlıyordu. Türkiye‘nin kültür ve tabiat varlıklarının korunması için gerekli olan ÇED Yönetmeliği ve GSM Yönetmeliği ve diğer koruma mevzuatı dışlanmış, Bakanlar Kurulunun çıkaracağı bir Yönetmelikle ‘‘çevre ve insan sağlığı‘‘ by-pass edilmişti.
İptal edilen yasa doğal ve kültürel mirasımızın, kaynaklarımızın korunması açısından çok büyük tehlikeler yaratmaktaydı. Eğer yasa Anayasa mahkemesi tarafından iptal edilmemiş olsaydı, Kelebek vadisinde, Fırtına Deresi‘nde, Kapadokya‘da, Ayasofya‘nın bahçesinde maden işletmesi yasal olarak mümkündü.
ŞİMDİ NE YAPILMALIDIR?
Yasa değişikliğine dayanılarak, 2005/9013 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla çıkarılmış ve 21.06.2005 tarih ve 25852 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliği‘nin yasal dayanağı kalmamıştır, hemen iptal edilmelidir.
Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliğine dayanılarak verilen madencilik izinlerinin (Bergama-Ovacık, Efemçukuru, Kışladağ vb) tamamı geri alınmalıdır. Örneğin Bergama Ovacık Altın Madeni için Yönetmeliğin 77. maddesi düzenlemesi gereği imar planı olmadan, yapı kullanma izni olmadan verilen 18.05.2006 tarihli 10 numaralı açılma ruhsatı geri alınmalıdır.
İptalin ana fikri, yasama organının belirlemesi gereken ve yasayla düzenlenmesi gereken madencilik faaliyetlerinin, yönetmelikle belirlenmelidir.
Maden, Jeotermal Kaynakları ve Petrol Arama Faaliyetleri de ÇED‘e tabi olmalıdır;
Çevre Yasasının iptal edilen en önemli düzenlemesi madeni petrol ve jeotermal kaynakların atanmasının ÇED kapsamı dışına çıkartılmasına ilişkin düzenlenmelidir.
Artık ÇED incelemesi olmadan hiçbir arama faaliyeti yapılamayacaktır. Kaz Dağları, Kozak Yaylaları, Efemçukuru ve diğer yöreler, altın arama faaliyeti adı altında ÇED süreci işletilmeden"numune alımı, sondaj yarma, galeri ve kuyu açma" gibi çevre kirlenmesine yol açabilecek, doğal yapıyı bozucu" arama faaliyeti yapılamayacak.
Çevreyi Kirletmeye süre tanınmamalıdır;
Yönetmelik çıkarılması beklenmeden faal durumda olan işletmelerin, çevreyi kirletmelerine ve ekolojik dengeyi bozmalarına göz yumulmayacak. Bu tür faaliyetler hemen durdurulması gerekmektedir.
İptal kararının yürürlüğü ertelense de anayasa aykırı yasalara dayanılarak işlem yapılamaz, izin verilemez;
Ancak, yaşam alanlarının korunması konusunda kısmen olumlu sonuçlar yaratabilecek iptal kararının bir yıl sonra yürürlüğe girmesi, bir yıllık kirletmeye izin anlamına gelmektedir. Bu itibarla, yüksek mahkemenin kararı kendi içinde çelişki taşımaktadır. Anayasa Mahkemesi‘nin yürürlük tarihini ertelemesine karşın, iptal edilen yasaların anayasaya aykırı olduğu belirlendiğine göre; yönetmeliklerin hemen iptaline, anayasaya aykırı olan yasa ve yönetmeliklere göre, kirletici faaliyetlere verilen izinlerin hemen geri alınması, bu tür faaliyetlerin hemen durdurulması gerekmektedir.
En Çok Okunanlar
- PEYZAJ MİMARLIĞI HİZMETLERİ EN AZ BEDEL HESABI, ARTIK ODAMIZ OTOMASYON SİSTEMİ ÜZERİNDEN ÜYELERİMİZİN HİZMETİNE AÇILDI /2010 Okunma Sayısı:35780
- MESLEKİ DENETİM UYGULAMASI /2007 Okunma Sayısı:34972
- SÖZLEŞME ÖRNEKLERİ /2007 Okunma Sayısı:34323
- BÜRO TESCİL BELGESİ (BTB) ALMA KOŞULLARI /2007 Okunma Sayısı:34294
- KAMU İHALE KURUMU HÜKÜMLERİ GEREĞİ İŞ BİTİRME BELGESİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME /2008 Okunma Sayısı:33405
- MESLEKİ TANINIRLIĞIMIZDAKİ EN ÖNEMLİ ADIM /2006 Okunma Sayısı:33105
- SÖZLEŞMELİ/ÜCRETLİ PEYZAJ MİMARI ASGARİ ÜCRETLERİ /2011 Okunma Sayısı:31466
- KEŞİF-METRAJ VE İHALE DOSYASI HAZIRLANMASI /2009 Okunma Sayısı:29511
- TESCİLLİ PEYZAJ MİMARLIĞI BÜRO VE ŞİRKETLERİ 2009 /2009 Okunma Sayısı:26948
- KURAKLIK PEYZAJI /2007 Okunma Sayısı:19807