TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

MESLEK ODALARININ GÖZÜNDEN GÜVENPARK 19.09.2013 / HÜRRİYET ANKARA

MESLEK ODALARININ GÖZÜNDEN GÜVENPARK 19.09.2013 / HÜRRİYET ANKARA
MERKEZ
19.09.2013

ATO Başkanı Salih Bezci, Güvenparktaki karmaşanın New York modeliyle çözülebileceğini söyledi. Mimarlar Odası Ankara Şube Sekreter Üyesi Tezcan Karakuş, hafif raylı sistemlerin ön planda olduğu, yaya öncelikli projeler yapılması gerektiğini vurguladı. TMMOB Şehir Planalan Odası Ankara Şubesi Başkam Orhan Sanaltun, Güvenpark`ın tarihsel süreçteki kamusal kimliğine geri dönüştürülmesi gerektiğini ifade ederken, Peyzaj Mimarları Odası Genel Sekreteri Redife Kolçak, zemin altına yapılacak bir düzenlemenin bölgeye zarar vereceğini dile getirdi.

ATO Başkanı Salih Bezci, Güvenpark‘taki karmaşanın New York modeliyle çözülebileceğini söyledi. Mimarlar Odası Ankara Şube Sekreter Üyesi Tezcan Karakuş, hafif raylı sistemlerin ön planda olduğu, yaya öncelikli projeler yapılması gerektiğini vurguladı. TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi Başkanı Orhan Sarıaltun, Güvenpark‘ın tarihsel süreçteki kamusal kimliğine geri dönüştürülmesi gerektiğini ifade ederken, Peyzaj Mimarları Odası Genel Sekreteri Redife Kolçak, zemin altına yapılacak bir düzenlemenin bölgeye zarar vereceğini dile getirdi. Ankara Minibüsçüler Esnaf Odası Hacı Bekir Gani ise "Sıkıntının farkındayız ancak tamamen bir ihtiyacın ürünüyüz. Günah keçisi ilan edilmek istemiyoruz" dedi.

 

Yer altına KARŞIYIZ

MİMARLAR Odası Ankara Şubesi Sekreter Üyesi Tezcan Karakuş, Güvenpark konusunda şunları söyledi: "Durakların yerin altına alınması fikrine bütünüyle karsıyız. Bu araba, otobüs sevdası nereden geliyor bilmiyorum. Nedense bütün çözümleri dolmuşu, otobüsü, otomobili rahatlatacak şekilde arıyoruz. Asıl çözüm Saraçoğlu Mahallesi ve Güvenpark bütünlüğünde, hafif raylı sistemlerin ön planda olduğu, yaya öncelikli projelerdir.

Biz Jansen‘in Ankara planında çizdiği gibi Güvenpark, Saraçoğlu Mahallesi bütününde üretilecek çözümler istiyoruz. Örneğin 1930‘lu yıllarda çizilen planda bile Atatürk Bulvarı‘nda bisiklet yolu tasarlanmış. Yeşiliyle doğallığıyla tam bir kent meydanı düşünülmüş. Bugün baktığınız zaman plan ve projelerin hepsi bir kenara bırakılarak, meydanın doğal yapısı bozulmuş. Ayrıca bu parklar üzerinde bulunan SİT alanı kararlarının kaldırılmaya çalışıldığını öğreniyoruz. Ankara‘yı seven koruyan herkesin yapacağı gibi bu ve bunun gibi kararların tamamına karşı duracağız."

 

Aykırı kullanımdan arındırılsın.

TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi Başkanı Orhan Sarıaltun da Güvenpark ile ilgili bir açıklama yaptı. Kent meydanlarının, kentli tarafından sosyal, kültürel birçok anlamda kullanılan mekanlar olduğunu kaydeden Sarıaltun şunları söyledi: "Kent meydanları, kentsel açık mekanların en etkin kullanılan öğesidir. Kent meydanlarını ‘kent ulaşımının düğüm noktalarında bulunan, prestijli yapılar ile çevrili, açık ve geniş mekanlar‘ olarak tanımlamak eksik ve hatalı olur. Ne var ki ülkemizde 1950‘li yıllardan başlayan ve giderek hızlanan süreçte bu kamusal alanlar kentlerin gelişme süreçlerinde, ilk gözden çıkarılan mekanlar oldu.

  

Kent Meydanından Uzaklaştı

Kızılay Meydanı ve onunla birlikte düşünülmesi gereken Güvenpark da Jansen Planı‘nda ön görülen büyük kent meydanı kavramından uzaklaştırıldı. Bu sebeple alanının en kısa zamanda, bu aykırı kullanımlardan arındırılması ve parkın tarihsel süreçteki kamusal kimliğine dönüştürülmesi gerekiyor. Park alanının sadece ‘yayaların geçiş alanı‘ olarak kullanımından vazgeçilmesi, anlamına uygun şekilde kullanılmasını sağlayan uygun plan kararlarının üretilmesi esas olmalıdır."

 

Zeminin kazılması bölgeye zarar verir

TMMOB Peyzaj Mimarları Odası Yönetim Kurulu adına açıklama yapan Genel Sekreter Redife Kolçak, Güvenpark‘ta zemin altına yapılacak bir düzenlemenin bölgeye büyük ölçüde zarar vereceğini söyleyerek, su açıklamaları yaptı: "Zemin altına yapılacak düzenlemeler ve betonlaşma, Güvenpark‘ın Doğal Sit Alanı özelliklerinin kalıcı olarak yitirilmesine yol açacak, yetersiz toprak derinliği nedeniyle mevcut bitki dokusunun yaşatılmasını engelleyecektir.

 Güvenpark ve çevresinin keşmekeşini ‘iyileştirme‘ adı altında yapılması planlanan projenin, sorunu çok daha vahim bir hale getireceği açıktır. ‘Katlı garaj projesi‘ duraklar için geçici işgali kalıcı hale dönüştürecek ve dolmuşların park alanından çıkarılamaması sonucunu doğurarak karmaşayı çözmeyeceği açıktır. Öncelikle yapılması gereken, dolmuş sistemi yerine kısa vadede kapasitesi büyük otobüslerin, orta vadede ise raylı sistemlerin devreye sokulduğu kapsamlı bir ulaşım planının yapılmasıdır. Kent merkezinin otobüs, minibüs ve otomobiller için depolama ve garaj alanı olmaktan kurtarılması gerekmektedir."

 

Saraçoğlu ile bütünleşmeli

BEZCİ Güvenpark İle Saraçoğlu‘nun eskiden bir bütün olduğunu, bu nedenle de yeniden bütünleşmesi gerektiğini söyledi. ATO Başkanı Bezci, Güvenpark‘taki dolmuş karmamasının önüne geçilebilmesi için  de New York şehir merkezindeki otobüs terminalini (Pört Authority Bus Terminal) örnek gösterdi. Saraçoğlu Projesini aslına uygun olarak restore ederek, Başkentin hizmetine kazandırılanacağını kaydeden Bezci, Kızılay‘ın da proje ile popüler hâle geleceğini aktardı.

BU kapsamda, Güvenpark ‘in da aslına uygun olarak halkın hizmetine sunulması gerektiğini vurgulayan Bezci, "Ankara‘nın Bir meydanı olması lazım, meydan İçin de en İyi adres Güvenpark" İfadesini kullanan Bezci, Güvenpark‘taki karmaşayla ilgili ise söyle dedi: "Büyükşehir Belediyesin bir projesi vardır.

Burası birçok İnsanın ulaşım noktası.

New York‘ta merkezde otobüs terminali var. Ve bu terminalde herhangi bir kargaşa yok. Vatandaşlar kentin göbeğindeki bu terminal ile ulaşımı rahat bir ‘şekilde gerçekleştiriyor. Güvenpark‘a da böyle bir terminal yapılabilir."

  

Günah keçisi olmayacağız.

 Ankara Minibüsçüler Esnaf Odası Başkanı Hacı Bekir GANİ, Güvenpark için ellerinden gelen tüm desteği verebileceklerini söyledi ve ekledi: "Dolmuş Türkiye‘nin bir gerçeği. Hatta kent ulaşımının olmazsa olmazı. Güvenpark‘ta eğer bir genişletme çalışması yapılacaksa elimizden geleni yapar hatta ağaç dikimine Şoförler olarak biz de katılırız. Bunun yanında Dikmen, Sokullu, Ayrancı çevresinde birkaç depolama alan üzerinde Büyükşehir Belediyesi yetkilileriyle temas halindeyiz, Güvenpark‘ta son dönemde yaşanan sıkıntıların farkındayız. Eğer bu duraklar ve Ankara‘nın Heyecanla beklediği metro açılırsa büyük bir rahatlama yaşanacağını düşünüyoruz:

İHTİYACIN ÜRÜNÜYÜZ

Yüzbinlerce İnsanın Kızılay merkezinde toplandığını düşünürsek bu insanların ulaşım ihtiyaçlarını karşılamak gerekiyor. Ulaşım sistemi içinde bize ihtiyaç tam bu noktada ortaya çıkıyor. Biz zorla bu isi yapmıyoruz, Kimseye dayatmada bulunmuyoruz. Tamamen bir ihtiyacın ürünüyüz ve isimizi belli bir kalite standart çerçevesinde yapmaya çalışıyoruz. Her olayın günah keçisi ilan edilmek istemiyoruz."

 

 

Okunma Sayısı: 429
Fotoğraf Galerisi