MESLEKTAŞLARIMIZA VE KAMUOYUNA DUYURU
Meclis Genel Kurulu`nda görüşmeleri devam eden Torba Yasanın 478 sıra sayılı Kanun Teklifinde, 3194 sayılı Kanun`un 8`inci maddesinde, 10 Temmuz 2013 tarihinde gece yarısı operasyonuyla eklenen maddeler ile başta TMMOB ve bağlı Oda`ları yetkisizleştirme ile ülke kaynaklarının talanına imkan sağlanmak istenmiştir.
Meslektaşlarımıza ve Kamuoyuna Duyuru
Meclis Genel Kurulunda görüşmeleri devam eden Torba Yasanın 478 sıra sayılı Kanun Teklifinde, 3194 sayılı Kanunun 8inci maddesinde, 10 Temmuz 2013 tarihinde gece yarısı operasyonuyla eklenen maddeler ile başta TMMOB ve bağlı Odaları yetkisizleştirme ile ülke kaynaklarının talanına imkan sağlanmak istenmiştir.Aslında bu gelişme, Gezi Parkı direnişi nedeniyle AKP iktidarının cadı avının bir uzantısı, bir parçasıdır.
Siyaset dışı muhalefet odakları olarak sivil toplum kuruluşları son derece önemliyken ve ülkenin demokrasisine katkı sunarken, Türkiye gibi demokrasinin budanmaya çalışıldığı ülkelerde STK refleksi bir yana, iktidarlar meslek örgütlerinden yandaşlık ve kendilerinden taraf olmasını beklemekte, kendi söylemleriyle, taraf yapamadıklarını bertaraf etmeye çalışmaktadırlar. Muhalif olup doğrular söyleniyor diye, bu ülkenin aydınları, milletvekilleri, gazetecileri ve öğrencilerinden sonra sıra meslek Odası yöneticilerine gelmiştir. Yakın zamanda diğer meslek Odaları, Barolar ve Sendikalar ile nihayetinde doğruları söyleyen herkesin üzerine gidilerek her kurum ve yöneticilerinin bertaraf edilmek isteneceğini göreceğiz.
Meclis içtüzüğüne aykırı olarak önergenin tamamı okunmadan ve İmar Komisyonunda görüşülmeden, Genel Kurulda kabul edilen 3194 Sayılı İmar Kanununun 8. maddesine eklenen bir bentle "Harita, plan, etüt ve projeler; ilgili idare kanunlarında açıkça belirtilen yetkili kuruluşlar dışında meslek odaları dahil başka bir kurum veya kuruluşun vize veya onayına tabi tutulamaz, tutulması istenemez.
Vize veya onay yaptırılmaması ve benzeri nedenlerle müellifler ve bunlara ait kuruluşların büro tescilleri iptal edilemez veya yenilenmesi hiçbir şekilde geciktirilemez. Müelliflerden bu hükmü ortadan kaldıracak şekilde taahhütname talep edilemez" düzenlemesi yapılarak, TMMOBye bağlı meslek odalarının meslektaşları üzerindeki mesleki denetim yetkisi tamamen kaldırılmaktadır.
Bu kanunun i) ve j) bentlerindeki düzenlemelerle, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında bulunan proje müellifliği telif hakları, idarelerin insafına bırakılmıştır. İdareler, estetik komisyonlar kurarak yapıların ve onaylı projelerin özgün fikir ifade edip etmediğine karar vermeye ve ilk müellifin görüşünü almadan istedikleri değişiklikleri yapmaya yetkili olacaklardır.
Bu yasa maddelerinin özeti şudur: Taksim Gezi Parkı olayları nedeniyle bütün Türkiyeyi etkisi altına alan gelişmelerin faturasını Hükûmet, Taksim Dayanışması içinde olan Türk Mimar ve Mühendis Odaları Birliğine ve onu oluşturan meslek Odalarına çıkarmıştır. Başka gerekçesi ve teknik olarak dayandığı hiçbir kural yoktur. Asıl amaç, 3194 sayılı Kanunun 8inci maddesinde planlanan bu değişikliklerin ı) bentiyle, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununda yer alan ilkeleri altüst eden bir anlayış, bir düzenleme ve baypas edilmeye çalışılmasıdır.
Bunun gerekçesinin teknik değil, siyasi olduğu aşikardır.
Medyada reklamını yapan, "bu değil, bu hiç değil" deyişi ile projeleri alaşağı eden bir müteahhit 24 Mart 2011de, "Yetkim olsa odaları ve sivil toplum kuruluşlarını kapatırım" demişti. Sadece açgözlülük ve hırsın yol gösterdiği bu müteahhidin talebi gece yarısı operasyonuyla yerine getirilmiştir. Bu yasayla, TMMOByi ve ona bağlı Odalarını, üyelerle Odası arasında hiçbir bağ olmaksızın ve meslek deontolojisini kontrol edebilecek hiçbir kurum bırakılmadan sonlandırılmak istenmiştir.
Kısacası bu durum, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği ve ona bağlı Odaların yetkilerinin gaspı ve bir tasviye sürecidir.
6048 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile İmar Kanununda yapılan değişikliklerle, genel olarak ülkemizde planlamaya ve yapılaşmaya ilişkin kurallarda, kamu yararına bütüncül planlama ve güvenli yapılaşma ilkelerine aykırı düzenlemeler de gerçekleştirilmiştir. Plansız ve ruhsatsız yapılaşmanın ülke çapında yaygınlaşmasına neden olacak somut adımlar atılmış, İmar Kanununda yapılan diğer bazı değişikliklerle de, tarım alanlarında, meralarda, yaylalarda, talan ve yapılaşmanın önü açılmıştı. Anayasanın 45inci maddesine göre, "meralar, yaylaklar, kışlaklar devletin hüküm ve tasarrufu altındadır ve bu amaç dışında başka herhangi bir amaçla kullanılamaz" denmesine rağmen, 27 Şubat 2013 tarihinde yapılan Mera Kanunundaki değişiklik ile her türlü tasarruf hükümete verilmişti.
Bu yetmemiş olmalı ki, Torba Yasanın 478 sıra sayılı Kanun Teklifinin ğ) bentinde yapılan düzenleme ile, ülkemizdeki tüm köylerin yanı sıra, belediyelerin yaklaşık olarak yüzde 70ini oluşturan nüfusu 5 bin kişinin altındaki belediyelerin sınırları içinde ve mücavir alanlarındaki yapılaşmalar da, yapı denetim sistemin dışına çıkılmıştır.
Köy yerleşik alanı sınırları içinde ilk ve ortaöğretim tesisi, ibadet yeri, sağlık tesisi, güvenlik tesisi gibi halkın toplu olarak bulunduğu, plan kararlarıyla düzenlemesi kamu yararı açısından zorunlu olan yapılar için imar planı yapılması şartı ortadan kaldırılmış, kırsal alanda plansız yapılaşmanın önü tümüyle açılmıştır.
Bu haliyle yapılan düzenleme, teknik eleman açısından son derece yetersiz olan bu yerleşmelerde yapı güvenliği ve çevre sağlığı açısından sonuçları önümüzdeki yıllarda acı biçimde ortaya çıkabilecek çok önemli bir gerileme anlamına gelmektedir. Depreme duyarlı imar ve bayındırlık faaliyetleri adına bugüne dek atılmış tüm adımların aksine yol açacak bu değişikliğin büyük ölçüde kayıplara yol açacağı da aşikardır. Bu yasayla, tüm meraların turizmin emrine, TOKİnin emrine, konut yapılmak üzere, AVM yapılmak üzere, bakanlığın ve belediyelerin emrine verileceği de ortaya çıkmaktadır.
Tüm bu saptamaların ötesinde, torba yasalarla talanın defaten önü açılan ülkemizde denetim mekanizmalarının işlevsizleştirilerek meslek odalarının sürekli itibarsızlaştırılması, 1954ten bu yana bilim ve tekniği, çalışmalarının odağına almış TMMOBye yönelik bir tutum olarak düşünülmemelidir.
TMMOB ve TMMOBye bağlı 24 meslek odasından biri olarak Peyzaj Mimarları Odası, ülkemiz doğal ve kültürel peyzajının korunarak geliştirilmesi çalışmaları yanında, üyeleri ve meslektaşlarının haklarını da savunmaya devam edecektir. Gücünü bilimden, meslek kültürü ve üyelerinden alan başta odamız ve TMMOB, örgütlü yapısına yönelik bu tehdidi de üyesinden aldığı destek ile bertaraf edecektir.
TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
10. Dönem Yönetim Kurulu
En Çok Okunanlar
- PEYZAJ MİMARLIĞI HİZMETLERİ EN AZ BEDEL HESABI, ARTIK ODAMIZ OTOMASYON SİSTEMİ ÜZERİNDEN ÜYELERİMİZİN HİZMETİNE AÇILDI /2010 Okunma Sayısı:35803
- MESLEKİ DENETİM UYGULAMASI /2007 Okunma Sayısı:35008
- SÖZLEŞME ÖRNEKLERİ /2007 Okunma Sayısı:34350
- BÜRO TESCİL BELGESİ (BTB) ALMA KOŞULLARI /2007 Okunma Sayısı:34305
- KAMU İHALE KURUMU HÜKÜMLERİ GEREĞİ İŞ BİTİRME BELGESİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME /2008 Okunma Sayısı:33410
- MESLEKİ TANINIRLIĞIMIZDAKİ EN ÖNEMLİ ADIM /2006 Okunma Sayısı:33114
- SÖZLEŞMELİ/ÜCRETLİ PEYZAJ MİMARI ASGARİ ÜCRETLERİ /2011 Okunma Sayısı:31480
- KEŞİF-METRAJ VE İHALE DOSYASI HAZIRLANMASI /2009 Okunma Sayısı:29517
- TESCİLLİ PEYZAJ MİMARLIĞI BÜRO VE ŞİRKETLERİ 2009 /2009 Okunma Sayısı:26955
- KURAKLIK PEYZAJI /2007 Okunma Sayısı:19812