TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

ORMANLARIMIZI KORUYAMADIĞIMIZ SÜRECE BU ÜLKENİN KAYNAKLARINA İHANET EDİLİYOR!!!!....

ORMANLARIMIZI KORUYAMADIĞIMIZ SÜRECE BU ÜLKENİN KAYNAKLARINA İHANET EDİLİYOR!!!!....
MERKEZ
01.07.2014

Oda Yönetim Kurulu Antalya Adrasan`da 28 Haziran Günü Başlayıp 18 Saat Süren Orman Yangını ile değerlendirme raporu hazırladı.

ANTALYA ADRASAN‘DA 28 HAZİRAN GÜNÜ BAŞLAYIP 18 SAAT SÜREN  ORMAN YANGININDA 125 HEKTARLIK KIZILÇAM ORMANI YOK OLDU!!!! TÜRKİYE‘‘DE HER YAZ YÜZLERCE HEKTAR ORMANIMIZI YİTİRDİĞİMİZ  YANGINLAR KADER DEĞİL... KAZA HİÇ DEĞİL...


Antalya‘nın Kumluca ilçesine bağlı Adrasan‘da 28 Haziran günü öğlen saat 13.30 sıralarında başlayan orman yangınında 125 hektar kızılçam ormanı ve meyve bahçeleri kül oldu. Havadan ve karadan tüm söndürme çabalarına karşın 18 saat devam eden yangın söndürüldü. Can kaybının olmadığı yangında 4 otel, hediyelik eşya mağazası ve restoran ile 125 hektarlık kızılçam ormanı kül oldu.
Yörede işletmecilik yapan bir şahıs, yangının Likya Yolu‘nun da bulunduğu Üçbük mevkii olarak bilinen noktada çıktığını, yangının ilk başta ufak olduğunu, yangına ilk müdahaleyi kendilerinin yaptığını ancak rüzgar nedeniyle yangının büyüdüğünü ve itfaiyenin de yetersiz kaldığını söyledi.
Antalya‘nın en özel doğal alanlarından olan ama son yıllarda tüm kıyılarımızda olduğu gibi plansız bir şekilde turizm tesisleriyle yapılaşan Adrasan, yönetmeliklerde yazdığı gibi yeniden ağaçlandırılacak mı? yoksa hazır 125 hektar alan açılmışken lüks tatil köyleri ve otellerle mi dolacak endişesi yangın sonrası akıllarda soru olarak kalacaktır. TMMOB Peyzaj Mimarları Odası yanan 125 hektar yani 150 futbol sahası büyüklüğündeki alanın takipçisi olacaktır.
Yangından sonra Orman Genel Müdürlüğü`nün yaptığı açıklamada, yangının piknik ateşinden çıktığını söylendi. Ancak bölge halkı, yangının piknik ateşinden değil, çevreye dökülen moloz, çöp ve cam kırıklarından çıktığını iddia ettiler.
Her yaz yüzlerce hektar orman alanımızda çıkan ve çıkacağı bilinen orman yangınları için yeterli önlem alınmaması, çıkan yangınların şu veya bu sebeplerle zamanında söndürülememesi bir kader midir? Her yere kameraları yerleştirerek vatandaşını güvenlik önlemleri adı altında gözetleyen yetkililer, neden orman alanlarında gerekli önlemleri almamakta, sorumlular neden hiç bulunamamakta ve cezasını çekmemektedir? Yangınların çıktığı yerlerin genellikle deniz kıyıları ve turizme uygun nitelikteki alanlar olması bir tesadüf müdür?
Şimdi yetkililerden, yanan Adrasan ormanının imara, lüks otellere açılmayacağıyla ilgili derhal açıklama yapmalarını ve bir an önce orman rehabilitasyon çalışmalarına başlamalarını talep ediyoruz. Bu konuda Peyzaj Mimarları da göreve hazır olacaklardır.
İstatistiklere göre orman yangınların çıkış nedenlerinin %6`sını doğal nedenler, %94`ünü insanlardan kaynaklanan nedenler oluşturmaktadır. İnsan kaynaklı yangınların büyük kısmı kasıt, ihmal, dikkatsizlik ve kazalardan kaynaklanmaktadır. Ülkemizdeki en büyük orman yangınlarının genellikle Ege ve Akdeniz bölgelerinde yaşanmakta olduğu gerçeğini hepimiz bilmekteyiz. Orman yangınlarıyla, sadece ağaçlar değil içinde yaşayan canlılar da yok olmaktadır.
Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından, 18 Nisan 2014 Cuma günü Resmi Gazete‘de 28976 sayı ile yayınlanan, Orman Kanunu‘nun 17/3 ve 18‘inci maddelerinin uygulama yönetmeliği incelendiğinde ileride oluşacak tahribatın sonuçlarını ve boyutlarını şimdiden görmemek için kör olmak gerekmektedir ve bu ormanlarımıza ihanettir ;
"17/3`üncü maddeye göre verilecek izinler
MADDE 4–(1) Ormanlık alanlarda kamu yararı ve zaruret bulunması halinde; yol, liman geri hizmet alanı, havaalanı, demiryolu, teleferik hattı, tünel gibi ulaşım tesislerine; patlayıcı madde emniyet alanı, yer altında yapılacak patlayıcı madde deposu, savunma ve güvenlik tesislerine; enerji nakil hattı, trafo binası, enerji üretim santralleri, ölçüm ve gözlem istasyonları gibi enerji tesislerine; telefon iletim hattı, iletişim panosu, ölçüm istasyonu, R/L tesisleri, radyo-televizyon verici istasyonu ve antenleri, elektronik haberleşme sistemlerine ait baz istasyonları, fiber optik kablo gibi haberleşme tesislerine; su arama, jeotermal kaynak ve doğal mineralli su arama, su kuyusu, kaptaj, su isale hattı, su deposu gibi su tesislerine; atık su tesislerine; petrol ve doğalgaz boru hattı; alt yapı tesislerine; katı atık aktarma istasyonu, katı atık bertaraf ve düzenli depolama tesislerine; ruhsata dayalı petrol ve doğalgaz arama, işletilme ve yeraltı doğalgaz depolanmasına ilişkin tesislere; baraj; gölet; sokak hayvanları bakımevi; mezarlık tesislerine; sağlık ocağı, hastane gibi sağlık tesislerine; ilk, orta ve lise ve dini eğitim tesisi gibi eğitim tesislerine; futbol sahası, kapalı spor salonu, atış poligonu gibi spor tesislerine ve bunlarla ilgili yer, bina ve tesislere izin verilebilir.
(2) Gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri ya da vakıflar tarafından kurulan yükseköğretim kurumları hariç olmak üzere; yükseköğretim kurumlarının eğitim ve araştırma maksatlı tesislerine ve izin verilen bu alan içinde izin sahibi yükseköğretim kurumuna veya Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğüne yurt yapılması maksadıyla izin verilebilir.
(3) Sağlık ve eğitim tesisleri için Devlet idarelerine, spor tesisleri için ise Devlet idareleri ile Spor Genel Müdürlüğü`ne izin verilebilir.
(4) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ve gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerine sağlık, eğitim ve spor tesisi yapımı maksadıyla izin verilmez. Ancak kamu özel işbirliği modeli çerçevesinde yapılacak sağlık ve eğitim tesislerinde ilgili bakanlıkların talebi üzerine yüklenici adına üst hakkı tesis edilebilir.
(5) Yer altında inşa edilecek tesislerin yüzeye isabet eden izdüşümleri için izin alınır.
(6) Devlet ormanlarında, erişme kontrolü uygulanan karayollarındaki ulaştırma yapıları ve müştemilatı olan hizmet tesisleri ile bakım işletme tesislerine, karayolu sınır çizgisi içinde kalmak kaydıyla izin verilir.
18 inci maddeye göre verilecek izinler ile arkeolojik kazı, restorasyon ve define arama izinleri
MADDE 5 –(1) Devlet ormanları içinde; balık üretim tesislerine, odun kömürü gibi işletilmesinde ağaç kullanılan ocaklara, define aramasına, arkeolojik kazı ve restorasyon yapılmasına izin verilebilir. Devlet ormanları sınırlarına dört kilometreye kadar olan yerlerde; balık üretim tesislerine, odun kömürü gibi işletilmesinde ağaç kullanılan ocaklar ile hızar ve şerit tesisi kurulmasına, mesafeye bağlı kalmaksızın orman sınırları dışında orman ürünlerini işleyip mamul ya da yarı mamul hale getirecek fabrika tesislerine izin verilebilir.
(2) Arkeolojik kazı ve restorasyon yapılması için yalnızca Kültür ve Turizm Bakanlığına izin verilebilir.
(3) Devlet ormanlarında fabrika, hızar, şerit tesislerine izin verilmez.
(4) Balık üretim tesisi izinlerinde;
a) Orman sınırları içinde kuluçkahane, havuz gibi balık üretimine yönelik tesislerle birlikte kurulması zorunlu bekçi kulübesi, yatakhane, depo, idari büro gibi geçici tesislere de izin verilebilir.
b) Baraj, gölet, göl ve deniz yüzeyinde yapılan balık üretimi ile ilgili olarak ormanlık alanda bekçi kulübesi, depo, ağ serme yeri ve kuluçkahane yapımına izin verilebilir."

Okunma Sayısı: 297
Fotoğraf Galerisi