TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

TREN GARI KATLI KAVŞAĞI PROJESİNE YÜRÜTMEYİ DURDURMA TALEBİ!

MERKEZ
06.09.2007

Ankara Tren Garı‘ nda yapılması düşünülen katlı kavşak projesinin iptali için yürütmeyi durdurma amaçlı dava açtık

 TREN GARI KATLI KAVŞAĞI PROJESİNE YÜRÜTMEYİ DURDURMA TALEBİ!

Dava, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı‘nın 11.7.2007 tarih ve 1799 sayılı kararıyla tadilen onaylanarak kabul edilen TCDD 1\1000 VE 1\5000 ölçekli planlarının iptali ile dava sonuçlanıncaya kadar YÜRÜTMENİN DURDURULMASINA (İDARENİN SAVUNMASI ALINMAKSIZIN VEYA SAVUNMA SÜRESİ KISALTILARAK), KARARIN İŞİN ÖNEMİ VE ACİLİYETİNE BİNAEN MEMUR ELİ İLE TEBLİGAT YAPILMASINA karar verilmesi hakkındadır. 

TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu 11.5.2007 tarih ve 2347 sayılı kararı ile (EK 2) Ankara Gar Meydanı‘nın yeniden düzenlenerek motorlu taşıt trafiği için bir yönde kesintisiz trafik sağlamak üzere yeraltı geçişi oluşturacak şekilde bir köprülü kavşak yapılmasına karar verilmiştir. Bu karar hakkında Ankara 7. İdare Mahkemesine 2007\748 E. Numarasıyla dava açılmıştır. Ardından Ankara Büyükşehir Belediyesi Belediye Meclisi‘nin, 11.7.2007 tarih ve 1799 sayılı kararıyla (EK 1) , Altındağ-Çankaya TCDD Elmadağ Çankaya TCDD Elmadağ Temelli güzergahında Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Alanı 1\5000 ve 1\1000 ölçekli imar planları tadilen onaylanarak kabul edilmiştir.

GENEL GEREKÇELER

1. İNSAN HAKLARINA, KENTLİ HAKLARINA VE YAYA HAKLARINA AYKIRIDIR

2. ŞEHİRCİLİK VE KENT PLANLAMA İLKELERİNE AYKIRIDIR;

3. 3194 SAYILI İMAR YASASI‘NA AYKIRIDIR;

4. ULAŞIM POLİTİKALARINA, PLANLAMA BİLİMİ VE KENT MERKEZİ DÜZENLEME İLKELERİNE AYKIRIDIR;

5. ANKARA ULAŞIM PLANI KARAR, HEDEF VE İLKELERİNE AYKIRIDIR;

ÖZEL GEREKÇELER

1. GAR KAVŞAĞI, YAPILAN DÜZENLEME İLE BU GÜNKÜNDEN DAHA YETERSİZ BİR HALE GETİRİLMEKTE, BİR YÖNDEKİ TRAFİK İÇİN SAĞLANAN KESİNTİSİZ AKIMA KARŞILIK, DİĞER TÜM YÖNLERDEKİ HAREKETLER İÇİN KAPASİTE AZALMAKTA, SIKIŞIKLIK ARTMAKTADIR.

2. GAR KAVŞAĞINDAKİ SOL DÖNÜŞ DEPOLAMA ALANLARININ KAPASİTESİNİN ARTIRILMASI GEREKİRKEN YAPILAN DÜZENLEME İLE SOL DÖNÜŞLERDEKİ DEPOLAMA ALANLARININ KAPASİTESİ ESKİSİNDEN DAHA YETERSİZ DURUMA GETİRİLMİŞTİR.

3.     GAR MEYDANINA GİRİŞ VE ÇIKIŞLARDA KAVŞAK İKİ KEZ YÜKLENMEKTE, ZATEN YETERSİZ OLAN KAVŞAK KAPASİTESİ YARIYA İNDİRİLMEKTEDİR.

4.     GAR KAVŞAĞINDA ALTGEÇİT DÜZENLENMESİ İLE KAVŞAKTAKİ TRANSİT TRAFİĞE İYİLEŞTİRMELER GETİRİLMEYE ÇALIŞILIRKEN ANKARA GARINA ERİŞİM ZORLAŞTIRILMIŞTIR.

5.      TÜM BU OLUMSUZ SONUÇLARLA BİRLİKTE GAR KAVŞAĞINDAKİ ALT GEÇİT DÜZENLENMESİ TRANSİT TRAFİĞE DE ÖNEMLİ BİR YARAR SAĞLAYAMAYACAKTIR.

6.       GAR KAVŞAĞINDA ALTGEÇİT DÜZENLENMESİ YAPILIRKEN YAYALAR DİKKATE ALINMADIĞI VE GEREKLİ MİNİMUM STANDARTLAR SAĞLANMADIĞI İÇİN ORTAYA ÇIKAN DÜZENLEMEDE ANKARA GARIN YAYA ERİŞİMİ AZALTILMIŞ, YOLUN KARŞISINDAN GAR MEYDANINA ULAŞMAK ZORLAŞTIRILMIŞTIR.

7.        ANKARA‘DA KENT MEYDANLARININ ÖNCE KAVŞAKLARA SONRA DA YERALTI TÜNELLERİNE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ SÜRECİNDE TARİHİ GAR MEYDANI (KAVŞAĞI) DA BİR TÜNEL GİRİŞ-ÇIKIŞI HALİNE GETİRİLMİŞ OLACAKTIR.

8.         PLANIN UYGULANMASI SIRASINDA, KORİDORDAKİ ÇEVRESEL, KÜLTÜREL VE TARİHİ DEĞERLER TAHRİP EDİLECEKTİR.

  • KENT DOKULARI, TOPLUMSAL HAFIZALARI YENİDEN ÜRETİR, GÜÇLENDİRİR, KENT KİMLİKLERİNİN OLUŞMASINA KATKI SAĞLAR; KENT DOKULARININ, KENTLİLERDEN KOPARILMADAN, KENTİN FİZİKSEL PLANLAMASINDA ÖNEMLİ BİR OBJE OLARAK KULLANILMASI ZORUNLUDUR.    
  • CUMHURİYET DÖNEMİNİN EN ÖNEMLİ BIRAKITI OLAN KENTLERİN PLANLANMASI GELENEĞİ İLE BAŞLAYAN ANKARA JANSEN PLANININ KARARI İLE 1892 YILINDA YAPI KARARI ALINAN GAR BİNASININ ULAŞIM AĞININ ODAK NOKTASI OLMASINA KARAR VERİLMİŞ VE GAR BİNASI KENTİN ÖNEMLİ BİR AKSI OLARAK KABUL EDİLMİŞTİR.
  • GAR BİNASI VE ÇEVRESİNDEKİ PLANLAMA ANLAYIŞI, TÜM AÇIK- YEŞİL ALAN DOKULARININ TARİHİ TÜRK BAHÇE ÖRNEKLERİNE VERDİĞİ KATKI İLE HEM DE TARİHİ MİSYONUNU İLE KENTLİSİNE TAŞIDIĞI SANAT VE KÜLTÜREL ODAKLARI İLE KENTİN  ÖNEMLİ BİR KİMLİK DEĞERİNİ OLUŞTURMAKTADIR.
  • ANKARA GAR BİNASI JANSEN PLANINDAN DA AÇIKÇA ANLAŞILACAĞI ÜZERE TARİHE KURULAN BİR KÖPRÜDÜR. JANSEN PLANINDA 1892 YILINDA YAPI KARARI ALINAN GAR BİNASININ ULAŞIM AĞININ ODAK NOKTASI OLMASINA KARAR VERİLMİŞ VE GAR BİNASI KENTİN ÖNEMLİ BİR AKSI OLARAK KABUL EDİLMİŞTİR.
  • TREN VE OTOBÜS TERMİNALLERİ KENTİN GİRİŞ KAPILARIDIR. KENTLERİ İLK TANITIM OBJELERİ KONUK EVLERİDİR. KENTLERİN KİMLİĞİ İLE İLGİLİ BİR FİKİR OLUŞMASINI SAĞLAYAN BU KONUK EVLERİNİN MİSYONUNU  YOK EDİCİ, TAŞIT TRAFİĞİ HIZ VE YOĞUNLUĞU İLE ALGILAMA NİTELİĞİNİ YOK EDİCİ TÜM PLANLAMALARA İZİN VERİLMESİ KAMU YARARINA AYKIRIDIR.
  • GAR BİNASI AÇIK - YEŞİL ALAN DOKUSU İÇERİSİNDE 3 ADET "ANIT AĞAÇ" TESCİLİ VARDIR Kİ BUNLARDAN ÖZELLİKLE BİR TANESİ OLAN PİCEA PUNGENS (MAVİ LADİN), YOLA SINIRLIDIR VE PROJE ÜZERİNDE BİTKİSEL HALİHAZIR DURUM BİLGİLERİ YOKTUR.TESCİLLİ ANIT AĞAÇLAR PROJEYE İŞLENMEMİŞTİR.

9. DAVA KONU EDİLEN PLAN İLE TRAFİK GÜVENLİĞİNİN ARTTIRILMASI ANLAYIŞI TERK EDİLMEKTE, BENZİN TÜKETİMİ, ENERJİ KULLANIMI, HAVA KİRLİLİĞİ, GÜRÜLTÜ KİRLİLİĞİ, TRAFİK KAZALARI, ULAŞIM MALİYETİ VE OTOPARK SORUNLARI KATLANARAK ARTTIRILMAKTADIR.

Okunma Sayısı: 840