TMMOB Peyzaj Mimarları Odası
TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
UCTEA CHAMBER OF LANDSCAPE ARCHITECTS

"ULUSU SAVUNMAK, ANKARA TARİHİNİ SAVUNMAKTIR"

MERKEZ
01.08.2008

Ulus projesi, Büyükşehir Belediye yönetimi tarafından prestij uygulamalardan biri olarak lanse edilse, Ulus‘tan harabe olarak bahsedilmek suretiyle yenileme için tarihi kent merkezi rantsal planlamaya konu edilmesine seyirci kalmadık, kalmayacağız

PEYZAJ MİMARLARI ODASI
GENEL MERKEZ AÇIKLAMASI
01.08.2008

ULUS‘U SAVUNMAK, ANKARA TARİHİNİ SAVUNMAKTIR...

TMMOB Peyzaj Mimarları Odası olarak, Ankara Büyükşehir Belediyesi Meclisi‘nce 15.06.2007 gün ve 1619 sayılı karar ile onaylanan 1/5000 ölçekli "Ankara Tarihi Kent Merkezi Kentsel Yenileme Alanı Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı" ile 1/1000 ölçekli "Ankara Tarihi Kent Merkezi Kentsel Yenileme Alanı Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planının iptali talepli davaya, davacı Mimarlar Odası Ankara Şubesi yanında müdahil olduk.

Ankara 10. İdare Mahkemesi‘nde görülen 1/5000 ve 1/1000‘lik planların iptali istemli davada, TMMOB Peyzaj Mimarları Odası olarak, davacı Mimarlar Odası Ankara Şubesi yanında müdahil olarak katılarak, daha önce aynı mahkemede görülen ve planı onaylayan ve Oda‘mız tarafından mahkemeye taşınan Yenileme Alanları Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Bölge Kurulu kararının 24.07.2008 itibariyle 10. İdare Mahkemesi tarafından durdurulduğunu mahkemeye ileterek, plan yapım ve onay aşaması ile ilgili hukuka aykırılıkları tek tek mahkemeye sunduk.

Haziran ayı sonlarında Bakanlar Kurulu‘nun 2005 tarihli yenileme alan sınırlarını belirleyen ve söz konusu sınırlar içerisinde Büyükşehir Belediyesine acele kamulaştırma yetkisi verilmesine ilişkin işlemin, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu kararıyla yürütmesinin durdurulmasından hemen sonra alınan Koruma Kurulu kararı ile ilgili yürütmeyi durdurma kararından sonra Ulus savunmamız, 1/5000 ve 1/1000‘lik plana karşı Mimarlar Odası tarafından açılan davaya davacı yanında katılmamız ile devam ediyor.  

Ulus Planı Yenileme Değil, Yıkım Getiriyor.

Bilindiği üzere 15.07.2005 tarihli 5366 Sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkındaki Kanun uyarınca Bakanlar Kurulu‘nun 2005/9289 sayı ve 08.08.2005 tarihli kararı ile (Karar, 07.09.2005 tarih ve 25929 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanmıştır) "Ankara Tarihi Kent Merkezi Yenileme Alanı" ilan edilmiş, Ankara Tarihi Kent Merkezi Yenileme Alanı kararının yürürlüğe girmesinin ardından Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından Ankara Tarihi Kent Merkezi Yenileme Alanı için Koruma Amaçlı İmar Planı ve Yenileme Projelerinin hazırlanması için bazı idari işlemler gerçekleştirilmişti.

Böylelikle Yenileme Alanı ilan edilen bölgede yapılmış olan ve 15.01.1990 tarih ve 33 sayılı karar ile Ankara Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından onaylanan Ulus Tarihi Kent Merkezi Koruma - Islah İmar Planı Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi tarafından 14.01.2005 tarih ve 210 sayılı kararı ile iptal edilmişti.

Oysa Büyükşehir Belediyesi‘nin, 2863 sayılı Kanuna dayanılarak çıkartılan Koruma Amaçlı İmar Planları ve Çevre Düzenleme Projelerinin Hazırlanması, Gösterimi, Uygulaması, Denetimi ve Müelliflerine İlişkin Usul ve Esaslara Ait Yönetmelik‘in 3/c fıkrasına göre "Planlar, yeni bir koruma amaçlı imar planı veya koruma amaçlı imar planı revizyonu hazırlanıp onaylanmadan veya herhangi bir yargı kararı bulunmadan ilgili idarece iptal edilemez." hükmü uyarınca, Ulus‘da 1990 tarihinden bu yana yürürlükte olan Koruma İmar Planı‘nın iptal edilemeyeceği, bunun yerine "Revizyon Koruma Amaçlı İmar Planı" yaptırılmasının gerekliliği  Belediye‘ye tarafımızdan defalarca iletilmesine rağmen, sözümüze itibar edilmemiş ve Raci Bademli Hocamızın öncülüğünde hazırlanan plan, haksız ve hukuka aykırı bir biçimde belediye kararı ile iptal edilerek kamu zararı doğmuştur.

Keza bir alanın Bakanlar Kurulu tarafından yenileme alanı ilan edilebilmesi için,  birinci olarak bu alanın 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu çerçevesinde sit alanı ilan edilmiş olması gerektiği yönündeki iddiamız da bilirkişilerce haklı görülmüş ve Koruma Kurulu kararının yürütmesi mahkemece durdurulmuştu.

Gerekçede, idarelerin yürürlükte bulunan tüm mevzuata uygun olarak işlem tesis etmek zorunda olduğu gerçeği ile 3194 sayılı İmar Kanuna aykırılıktan kaynaklı olarak kültür ve tabiat varlıklarına zarar verecek bir işlem ortaya konulduğunda da idare bu konudaki hukuka aykırılığı da ortadan kaldırması gerekirken bu duruma dikkat edilmediği belirtilmiş, bu duruma uyulmaması kamu yararına aykırı olduğuna dikkat çekilmişti.

Peyzaj Mimarları Odası olarak planlama sürecinde dikkate alınmayan sözlerimizin bir aynası olan bu kanıtı mahkemeye sunmak, Mimarlar Odası Ankara Şubesi‘nin iddialarını kuvvetlendirmek için davalarına katılıyoruz.

Ulus projesi, Büyükşehir Belediye yönetimi tarafından prestij uygulamalardan biri olarak lanse edilse, Ulus‘tan harabe olarak bahsedilmek suretiyle yenileme için tarihi kent merkezi rantsal planlamaya konu edilmesine seyirci kalmadık, kalmayacağız.

Ulus savunma hattımız, mahkeme kararları ile taçlandırılmış bir dirençle haksız uygulamalara karşı her geçen gün daha da kalabalıklaşıyor. Bu süreçte TMMOB Peyzaj Mimarları Odası olarak Ulus üzerinde oynanan rant oyunlarına izin vermeyeceğiz, tarihi kent merkezinin peyzaj özelliklerinin korunmasında her zaman kamusal menfaatlerden yana olacağız.  

Saygılarımızla.

TMMOB
Peyzaj Mimarları Odası
Yönetim Kurulu

 

Okunma Sayısı: 918